Terveys voidaan määritellä monesta eri näkökulmasta ja eri tavoin. Terveyttä voidaan tarkastella biologisen käsitteenä, sairauden puutoksen, sosiaalisena ilmiönä, toiminnan mahdollistavana voimavarana, hyvinvointina tai vaikkapa sairauden vastakohtana. Jakartan julistuksen mukaan terveys nähdään inhimillisenä perusarvona ja välttämättömän sosiaaliselle ja taloudelliselle kehitykselle. (Mikkonen, 2007. Barometri 2008, Jakartan julistus)
Yhtä lukuisia määritelmiä on myös terveyden edistämiselle.
Maailman Terveysjärjestön (WHO) Ottawanssa 1986 luodun asiakirjan mukaan terveyden edistäminen määritellään toiminnaksi, jonka tarkoituksen on parantaa ihmisten mahdollisuuksia ja edellytyksiä huolehtia omasta ja ympäristönsä terveydestä. ( Ottawan asiakirja 1986). Stakesin Ideakortti (2007) hahmottelee terveyden edistämisen terveyspolitiikan toimintalinjana, jonka tavoitteena on väestön terveyden ja hyvinvoinnin lisääminen. Terveyden edistämisen keskuksen tuottamassa paperissa (Mikkonen) terveyden edistäminen määritellään toiminnaksi, jossa mahdollisuuksien ja muutosten aikaansaamisen kautta tavoitellaan terveyttä ja hyvinvointia sekä ehkäistään sairauksia.
Kansainvälisesti (WHO, Ottawan julkilausuma ja Bangkokin julkilausuma) terveyden edistäminen on nähty terveyspolitiikan ja laajemmin koko yhteisyhteiskuntapolitiikan yhteisenä toimintalinjana ja haasteena. Tämän linjauksen toteuttamiseen tarvitaan eri toimialojen yhteistyötä. Tämän ajatuksen perustana on näkemys, jossa terveyteen nähdään vaikuttavan pääosin muut kuin terveyden- ja sairaanhoitoon liittyvät järjestelmät.(Rimpelä, 2005, Barometri 2008) Suomessa terveyden edistämistä ohjaa Terveys 2016- kansanterveysohjelma joka pyrkii terveyden tukemiseen sekä terveyden edistämiseen kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Ohjelma on valtioneuvoston hyväksymä.
Kuntasuunnittelussa terveyden edistämisen tulisi perustua kansallisiin terveyspoliittisiin tavoitteisiin sekä kuntalaisten hyvinvointitarpeisiin. Kuntastrategian tulisi sisältää hyvinvointitavoitteet, hyvinvointi ja terveys tulisi sisällyttää strategiseksi painoalueeksi ja nähdä koko hallintoalan yhteisenä asiana. (Rimpelä, 2005, TEJO) Tämän saavuttamiseksi tarvitaan eri hallinnonalojen yhteistyötä sekä johtamista. Kuntalaiset vaikuttavat omilla valinnollaa omaa terveyteensä ja sen edistämiseen. Julkisen hallinnon tehtäviin kuuluu mahdollistaa väestölle tasapuoliset mahdollisuuden terveeseen elämään ja hyvinvointiin… JATKUU
Yhtä lukuisia määritelmiä on myös terveyden edistämiselle.
Maailman Terveysjärjestön (WHO) Ottawanssa 1986 luodun asiakirjan mukaan terveyden edistäminen määritellään toiminnaksi, jonka tarkoituksen on parantaa ihmisten mahdollisuuksia ja edellytyksiä huolehtia omasta ja ympäristönsä terveydestä. ( Ottawan asiakirja 1986). Stakesin Ideakortti (2007) hahmottelee terveyden edistämisen terveyspolitiikan toimintalinjana, jonka tavoitteena on väestön terveyden ja hyvinvoinnin lisääminen. Terveyden edistämisen keskuksen tuottamassa paperissa (Mikkonen) terveyden edistäminen määritellään toiminnaksi, jossa mahdollisuuksien ja muutosten aikaansaamisen kautta tavoitellaan terveyttä ja hyvinvointia sekä ehkäistään sairauksia.
Kansainvälisesti (WHO, Ottawan julkilausuma ja Bangkokin julkilausuma) terveyden edistäminen on nähty terveyspolitiikan ja laajemmin koko yhteisyhteiskuntapolitiikan yhteisenä toimintalinjana ja haasteena. Tämän linjauksen toteuttamiseen tarvitaan eri toimialojen yhteistyötä. Tämän ajatuksen perustana on näkemys, jossa terveyteen nähdään vaikuttavan pääosin muut kuin terveyden- ja sairaanhoitoon liittyvät järjestelmät.(Rimpelä, 2005, Barometri 2008) Suomessa terveyden edistämistä ohjaa Terveys 2016- kansanterveysohjelma joka pyrkii terveyden tukemiseen sekä terveyden edistämiseen kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Ohjelma on valtioneuvoston hyväksymä.
Kuntasuunnittelussa terveyden edistämisen tulisi perustua kansallisiin terveyspoliittisiin tavoitteisiin sekä kuntalaisten hyvinvointitarpeisiin. Kuntastrategian tulisi sisältää hyvinvointitavoitteet, hyvinvointi ja terveys tulisi sisällyttää strategiseksi painoalueeksi ja nähdä koko hallintoalan yhteisenä asiana. (Rimpelä, 2005, TEJO) Tämän saavuttamiseksi tarvitaan eri hallinnonalojen yhteistyötä sekä johtamista. Kuntalaiset vaikuttavat omilla valinnollaa omaa terveyteensä ja sen edistämiseen. Julkisen hallinnon tehtäviin kuuluu mahdollistaa väestölle tasapuoliset mahdollisuuden terveeseen elämään ja hyvinvointiin… JATKUU
3 kommenttia:
Toitte esiin, että terveys 2015-kansanterveysohjelma ei ollut Tejo-hankeen mukaan tuttu kuntapäättäjille, vaikka sen tulisi olla osa kuntasuunnitelmaa. Kuitenkin kuntastrategiassa terveys tulisi nähdä eri hallinnonaloilla tärkeänä painopistealueena. Miten tämä onnistuu jos tietämys strategiaa ohjaavista terveyspoliittisista linjauksista on lähes olematonta. Terveyden edistämisestä puhutaan kuntien strategioissa ja juhlapuheissa, mutta asian ydintä ei kaiketti ole oivallettu.
Tuntu siltä, että terveyden edistämisen vastuun jättäminen kuntapäättäjille, varsinkin näin lama-aikaan saa unohtamaan koko aiheen! Olisiko niin, että terveyden edistämisen asiantuntijoiden tulisi yhä voimakkaammin yrittää tulla esiin, ja hivuttautua kuntapäättäjien joukkoon, vai mikä asiaa veisi eteenpäin?
Snaijasitteko, mitä me täs skrivaillaan..et miten tän homman hoitais snadisti?
...Stadin friidut
Stadin friidut... hyvän asian otitte esille! Olen asiasta täsmälleen samaa mieltä kanssanne. Jotta tieto terveyden edistämisen linjauksista ja perimmäisestä tarkoituksesta menisi kuntapäättäjillekin saakka olisi kenties asiallista että esim. terveyden edistämisen asiantuntijoita käytettäisiin enemmän esitelmöitsijöinä ja keskusteluiden alustajina. Varteen otettava vaihtoehto on myös se että terveyden edistämisen asiantuntijat tekevät joukkoryntäyksen seuraaviin kuntavaaleihin. Oikeasti aihe on hankala ja siihen on vaikea tarttua.
Olen samaa mieltä kanssanne Stadin friidut, että terveys ja sen edistäminen tulisi nähdä kuntastrategiassa eri hallinnonaloilla tärkeänä yhteisenä
painopistealueena. Eettinen kysymys on, miten tämä onnistuu, jos tietämys strategiaa ohjaavista terveyspoliittisista linjauksista on lähes olematonta? Vaikka terveyden edistämisestä puhutaan kuntien strategioissa ja juhlapuheissa, asian ydintä ei kaiketti ole oivallettu.
Tämä tuli miesestäni esiin tilaisuudessa TerveKunta päivillä 22.1.2008.
Yleensä sanotaan, että itseään viisampien seurassa sivistyy. Nyt istuin mykkyyttä henkivässä salissa, kun tutkimusprofessori Rimpelä tiedusteli kunnan päättäjiltä, miten terveyde edistämisen asia sadaan mukaan kuntastrategiaan. Mukana näissä kunnan päättäjissä oli kuitenkin myös terveydenhuoltohenkilöstöä, kuten lääkäreitä!
Lääkkeenä kuntiin Rimpelä esittää viitekehyksen uudistmista, kuntalaisten intressin ja kunnanjohtamisen asettamista ensisijaiseksi intressiksi, vertaistiedolle tulee saada yleistettävä rakenne, luoda yhteiset käytännöt ja tietojärjestelmät, jotta toiminnan seuraaminen mahdollistuu. Kehitystyössä tarvitaan selkeä rakenne: 1.Systemaattinen toimintamalli 2.Hyvä laadun märittäminen 3.yhteisen hyvän käytännön kuvaaminen
4.Tuotteistminen. Lisäksi olisi yhteisesti hyväksyttävä kehityssuunta, jossa väestön terveyden lisäämiseen ja terveyserojen kaventamiseen pyrkivää toimintaa tehdään näkyväksi (kuvataan)sekä sen toteutumista ja vaikutuksia seurataan totesi Rimpelä.
No, snaijasitteko, mitä me täs skrivaillaan..et miten tän homman sit hoitaa snadisti :)
Lähetä kommentti