Stakesin Ideakortin 1/2007 mukaan terveyden edistämisen johtamisjärjestelmiä on yleensä kahta mallia. Johtamisen matriisimallissa kunnan eri hallintoaloilta (terveys-, sosiaali-, koulutoimi, tekninen toimi, ympäristötoimi sekä kulttuuri- ja vapaa-aikatoimi) nimetään edustajat kunnan terveyden edistämisen työryhmään. Poikkihallinnolliset terveyden edistämien tehtävät jaetaan työryhmän jäsenten kesken ja tarvittaessa mukaan kutsutaan tarvittavat yhteistyöryhmät. Terveyden edistämisen prosessijohtamisen mallissa kuntastrategiassa esiintyvät hyvinvointivastuut määritellään ns. ydinprosesseiksi. Jokaisella prosessilla on oma vastuuhenkilönsä. Vastuuhenkilöiden velvollisuutena on viedä asioita eteenpäin ja toteuttaa niitä yhdessä eri hallintoalojen yhdyshenkilöiden kanssa. Tässä mallissa korostuu eri hallintoalojen terveyden edistämisen tehtävää ja vastuuta.
TEJO-hankkeessa käytettiin poikkihallinnollista työskentely- ja johtamistapaa ja johtamisen työvälineinä hyvinvointikertomusta sekä ihmisiin kohdistuvien vaikutusten ennakoinnin menetelmiä (IVA). Esimerkiksi hyvinvointikertomus tarjosi eri hallinnonalojen edustajille mahdollisuuden yhdessä pohtia terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ja vaikuttavia tekijöitä.
TEJO-hankkeessa käytettiin poikkihallinnollista työskentely- ja johtamistapaa ja johtamisen työvälineinä hyvinvointikertomusta sekä ihmisiin kohdistuvien vaikutusten ennakoinnin menetelmiä (IVA). Esimerkiksi hyvinvointikertomus tarjosi eri hallinnonalojen edustajille mahdollisuuden yhdessä pohtia terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ja vaikuttavia tekijöitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti